ID Ocean
Eco design, the practical version
On 16 March, some twenty students on the Master Action Sport/Glisse MI2PAS met with start-ups in the area of eco design and experimented with prototypes of products for water and slide sports, at the Créaluz incubator in Saint-Jean-de-Luz.
The idea was simple: to offer students on the Master 1 Action Sport/Glisse MI2PAS in Bordeaux the chance to conceive and design actual solutions and gain real experience of prototyping, at the Créaluz incubator in Saint-Jean-de-Luz.
The businesses taking part were able to raise awareness, share issues and inspire future entrepreneurs. That was the object of the day focussed on student entrepreneurship offered by the Technopole Pays Basque on 16 March.
For the Technopole Pays Basque, it was a matter of showing off its ecosystem including Créaluz, as well as mechanisms favouring entrepreneurship set up by the Communauté Pays Basque.
It was above all an opportunity to bring to life an ecosystem around eco design, and to create links with organisations in Higher Education and Research around the sporting and activity themes of the Blue Economy.
Visit to Créaluz and the prototyping workshop
On the schedule were: a visit to the different areas of Créaluz, a meeting with the team of Think+ (Eco design agency based in Créaluz), meetings with companies in Créaluz with talks by Damien Colsy (Co-founder of Mellow Sea) and Antonin Laurent (Founder of LookUp).
Another highlight was the real-time workshop in the prototyping workshop.
Time was also devoted to raising awareness of eco design among students, using issues related to the development of eco-designed products at Mellow Sea.
The first workshop focussed on producing items of Point of Sale (POS) Advertising for trade fairs and shops using upcycled and recycled materials. Challenges included: promoting the Anfibi brand, the origin of materials, upcycled products related to well-being by the sea and water sports (coastline, coastal rescue, surfing, etc.) for people with delicate health or a disability, sportspeople recuperating after surgery, etc. The second workshop involved producing a prototype of a cover for a wingfoil board and a paddle, using recycled materials such as beach towels.
Finally, the students were able to produce the first stages of prototypes using eco-designed solutions during the workshops. This experience gave them greater awareness of the issues involved in the eco design of water sports activities, and in moving from the idea to the prototype.
L’idée était simple : proposer à des étudiants du master 1 Action Sport/Glisse MI2PAS de Bordeaux d’imaginer et de concevoir des solutions concrètes et d’avoir une expérience réelle de prototypage, au sein de la pépinière Créaluz de Saint-Jean-de-Luz.
Les entreprises présentes ont pu sensibiliser, partager les enjeux et inspirer de futurs entrepreneurs. C’était là l’objet de cette journée autour de l’entrepreneuriat étudiant proposée par la Technopole Pays Basque, le 16 mars dernier.
Pour la Technopole Pays Basque, l’enjeu était de présenter son écosystème dont Créaluz, mais aussi les dispositifs en faveur de l’entrepreneuriat mobilisés par la Communauté Pays Basque.
L’occasion surtout d’animer un écosystème autour de l’écoconception et de créer des liens avec des structures de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche autour des thématiques sport/activités de l’Economie Bleue
Visite de Créaluz, atelier de prototypage…
Au programme encore : visite des espaces de Créaluz, rencontre de l’équipe Think+ (Agence en Eco-conception basée à Créaluz), rencontres avec les entreprises à Créaluz avec les témoignages de Damien Colsy (Co-fondateur de Mellow Sea) et Antonin Laurent (Fondateur de LookUp).
Autre temps fort : le worshop en situation réelle proposé au sein de l’atelier de prototypage.
L’occasion a également été donnée de sensibiliser les étudiants à l’écoconception à partir de problématiques liées au projet de développement de produits éco-conçus de Mellow Sea.
Le premier workshop a tourné autour de la réalisation d’éléments de Publicité sur Lieu de Vente (PLV) avec des matériaux upcyclés/recyclés pour des salons/magasins. Enjeux : mettre en avant la marque Anfibi, l’origine des matériaux, produits upcyclés liés au bien-être de la mer et sports aquatiques (longe côte, sauvetage côtier, surf...) pour des personnes à la santé délicate ou en situation de handicap, sportifs en récupération post-chirurgie... Le second a porté sur la réalisation d’un prototype de housse pour planche de wingfoil et pour pagaie, à partir de matériaux de récupération tels que des serviettes de plage.
Les étudiants ont enfin eu l’opportunité de réaliser les premières étapes de prototypes à partir des solutions éco-conçues pendant les workshops. Cette expérience leur a permis de se sensibiliser aux enjeux de l’éco-conception dans les activités de sport aquatiques, de passer de l’idée au prototype.