ID Ocean
Otxangoa, the local and eco-responsible design product
The Otxangoa brand was created in 2019 by Nelly Fontaine, and moved in the summer of 2021 to its premises in the Créaluz business incubator in Saint-Jean-de-Luz, the ‘ideal’ location for this eco-innovative business, specialising in the design of lifestyle products.
It was in 2018 that the idea for Otxangoa took root in the mind of Nelly Fontaine, the founder of a design agency for sportswear and outdoor products. After several years designing products for other brands, this nature enthusiast came to two decisions: that she wanted to bring to life all her ideas that had been ‘left on the shelf’ over time, and that it was urgent to start producing in a new way.
“Otxangoa is a way of expressing at one and the same time my expertise and my wish to change things in the field of textiles.” That means producing in a more responsible way. The urgency stems from the need to reduce textile waste, which amounts to 650 tonnes per year. Nelly’s mantra is, “There is already a huge reservoir of unused material; what’s the point of continuing to produce it? The textile sector must reinvent itself.”
The eco-designed espadrille: when innovation meets tradition
The first Otxangoa product came into being from a concept combining tradition and eco-design: to give jeans a second life by making them into espadrilles! To acquire the material needed, the company collected jeans from individuals or fund-raising organisations. After washing and ironing the fabric, the aim was to optimise the cutting as much as possible, so that each part of the jeans could be used, with the minimum of fabric wasted. The product was then assembled by hand in a partner workshop in Mauléon, the home of the espadrille.
Production is both eco-responsible and 100% local. And to respect the codes of responsible consumption right to the end, manufacture is done to order, by pre-ordering.
Otxangoa also offers a range of personalised espadrilles by local artists Alba, Alaiart and Modjo.
But the brand does not intend to stop at just one product. “There are other innovative and eco-responsible products on the way.”
Créaluz: a playground for young eco-innovative start-ups
Located at Saint-Jean-de-Luz, Créaluz is a space devoted to supporting eco-design projects, hosting 7 companies, all committed to breaking consumer codes.
This is an ideal environment for Nelly Fontaine’s business, allowing her total freedom to bring her ideas to life. “Having my offices here gives me the space to create, test products, make prototypes, etc.”
With infrastructure available and personalised support for the development of the business, she says, “I have the benefit of very good monitoring and excellent advice from the teams of the Communauté Pays Basque and the Technology Park, who challenge and support me every day on the enterprise side.”
This set-up is complemented by the presence of six other young companies that share the same values. “It’s a dream opportunity to interact, and share our good practice and our experiences. It’s important not to be isolated when you are just beginning an entrepreneurial undertaking.”
As for Otxangoa, the O is from olatu, the wave, combined with txangoa, which evokes a path, an excursion. This young brand is no doubt on the right track to surf the wave of success.
More info at www.otxangoa.com
L’idée d’Otxangoa germe en 2018 dans l’esprit de Nelly Fontaine, fondatrice d’une agence de design de produits sportswear et outdoor. Après plusieurs années à imaginer des produits pour d’autres marques, cette passionnée de nature pose deux constats : d’une part l’envie de faire naître toutes les idées « restées au placard » au fil du temps, et d’autre part le fait qu’il est urgent de produire autrement.
« Otxangoa, c’est le moyen d’exprimer à la fois mon savoir-faire et ma volonté de faire changer les choses dans le domaine textile. » C’est-à-dire produire de manière plus responsable. L’urgence : réduire les déchets textiles, qui s’élèvent à 650 tonnes chaque année. Le mantra de Nelly : « un gisement énorme de matière non utilisée existe déjà, à quoi bon continuer à en produire ? il faut que la filière textile se réinvente ».
L’espadrille éco-conçue : quand l’innovation rencontre la tradition
Le premier produit Otxangoa voit le jour sur un concept alliant tradition et éco-conception : donner une seconde vie à des jeans en les transformant en espadrilles ! Pour s’approvisionner en matière première, l’entreprise collecte des jeans auprès de particuliers ou d’organismes de collectes. Après les phases de lavage et de repassage, l’objectif est d’optimiser au maximum la découpe, afin de valoriser chaque partie du jean, et de perdre le moins de matière possible. Le produit est ensuite assemblé à la main dans un atelier partenaire à Mauléon, berceau de l’espadrille.
La production est à la fois éco-responsable et 100 % locale. Et pour respecter les codes de la consommation responsable jusqu’au bout, la fabrication se fait à la demande, par pré-commandes.
Otxangoa propose également une ligne d’espadrilles personnalisées par les artistes locaux Alba, Alaiart et Modjo.
Mais la marque ne compte pas s’en tenir au produit unique : « Il y a d’autres produits innovants et éco-responsables à venir ».
Créaluz : terrain de jeu de jeunes pousses éco-innovantes
Situé à Saint-Jean-de-Luz, Créaluz est un espace dédié à l’accompagnement des porteurs de projets d’éco-conception, accueillant 7 entreprises, engagées à casser les codes de la consommation.
Un environnement idéal pour l’entreprise de Nelly Fontaine, qui lui permet de donner vie à ses idées en toute liberté. « Avoir mes bureaux ici me permet d’avoir de l’espace pour créer, tester les produits, réaliser les prototypes… ».
Des infrastructures à disposition, un accompagnement personnalisé au développement d’entreprise. « Je bénéficie d’un très bon suivi et de conseils précieux de la part des équipes de la Communauté Pays Basque et de la Technopole, qui me challengent, m’accompagnent au quotidien sur le plan entrepreneurial. »
Un combo complété par la présence de six autres jeunes entreprises, partageant les mêmes valeurs : « C’est l’occasion rêvée d’interagir, de partager nos bonnes pratiques et nos expériences. C’est important quand on est au début d’une démarche entrepreneuriale de ne pas être isolé ».
Otxangoa, c’est le O d’olatu, la vague, allié à txangoa, qui évoque le sentier, l’excursion. Nul doute que cette jeune marque est sur la bonne voie pour surfer sur la vague du succès.
+ d’infos sur www.otxangoa.com