ID Ocean
An ally in conserving drinking water
From the Technocité science and technology park in Bayonne, Hervé Larroquette and his partner in the company HPH are planning a piece of street furniture for the beach that can help save drinking water resources.
By 2050, in other words tomorrow, demand for drinking water will increase. This is an alarming observation when we know that water suitable for drinking represents only 2% of all the water available on the Earth. It’s what inspired Hervé Larroquette, co-founder of the company HPH, in 2020, to design, along with his partner Pierre Latapie, a piece of equipment that from summer 2023 could revolutionise the use of drinking water on beaches, as well as the well-being of its users. This idea became even more pressing after the situation experienced this summer when the drought led to water restrictions.
Drinking water: sharing to consume better
If there is a value common to many people, yet of benefit to all, “it’s sharing”. Hervé Larroquette is “convinced” of this, and it’s the reason he has placed it at the heart of his project. “Sharing a resource to economise on it, sharing well-being and comfort, sharing technical skills, sharing information… Sharing is in the DNA of our project.”
The objective of this project is to produce street furniture for the beach, whether on the coast or at the lakeside. It would allow municipalities or private establishments to offer a service to clean and dry people’s feet as they leave the beach. It would be ergonomic and hygienic and save 80% of the water used in traditional solutions.
This equipment would also have the advantage of “channelling the by-products from the use of the facilities currently offered and therefore cancelling out that over-consumption.”
To pursue this approach to its logical conclusion, the equipment will be entirely designed according to European Ecolabel standards and will enable educational information to be provided in order to raise awareness of users to good practice when it comes to using drinking water.
The prototype of the first version is currently being finalised, and a new version, even more self-sufficient in terms of the resource, is already under consideration.
Technocité: collaboration at the heart of the business dynamic
Hervé Larroquette has been working on his project at the Technocité technology park in Bayonne since September 2021. “Moving to this technology site has given me a real open mind on how to design my project overall, which is very valuable when you start with a blank page and everything has to be created,” he says, referring to all the training and experts available to the young companies incubated by the Communauté Pays Basque. This personalised support has enabled him to grow his initial project significantly.
“When you are an entrepreneur, there is a risk of becoming isolated and losing your perspective. Here you are able to meet with other entrepreneurs to discuss and ‘heckle’ each other about our projects so we can gather advice and comments from everybody,” he explains, talking about the boot-camp organised this year for the first time and bringing together all the businesses being incubated.
The team has been working non-stop since last April at the INPI warehouse so that the project can be operational on beaches in the summer of 2023.
À horizon 2050, autrement dit demain, les besoins en eau potable vont augmenter. Un constat alarmant, quand on sait que l’eau potable ne représente que 2 % de la quantité d’eau disponible sur Terre. C’est notamment ce constat qui, en 2020, a poussé Hervé Larroquette, co-fondateur de la société HPH, à imaginer, avec son associé Pierre Latapie, un équipement qui pourrait bien dès l’été 2023, révolutionner la consommation d’eau potable sur les plages, comme le bien-être des usagers. Un constat depuis renforcé par la situation vécue cet été du fait d'une sècheresse ayant entraîné des restrictions d’eau.
Eau potable : partager pour mieux consommer
S’il y a une valeur commune à de nombreuses personnes, mais surtout profitable à tous, « c’est le partage ». Hervé Larroquette en est « convaincu », et c’est la raison pour laquelle il l’a placée au cœur de son projet. « Partager la ressource pour l’économiser, partager du bien-être et du confort, partager des compétences techniques, partager l’information… Le partage, c’est l’ADN de notre projet. »
Ledit projet a pour objectif la production d’un mobilier urbain destiné à équiper les abords des plages, que ce soit sur le littoral ou au bord de lacs. Il doit permettre aux collectivités ou aux établissements privés de proposer un service de nettoyage et de séchage des pieds en sortie de plage, ergonomique et hygiénique, offrant une économie de 80 % d’eau par rapport aux solutions traditionnelles.
Cet équipement aura également pour avantage de « canaliser les dérives d’usages des dispositifs proposés actuellement et ainsi d’annuler ces surconsommations ».
Afin d’aller au bout de la démarche, cet équipement sera entièrement conçu d’après les normes Ecolabel Européen et permettra de diffuser de l’information pédagogique afin de sensibiliser les utilisateurs aux bonnes pratiques en matière de consommation d’eau potable.
Alors que la prototype de la première version est en cours de finalisation, une nouvelle version toujours plus autonome, vis-à-vis de la ressource, est déjà en cours de réflexion.
Technocité : la collaboration au cœur de la dynamique entrepreneuriale
C’est au sein de la technopole Technocité à Bayonne qu’Hervé Larroquette mène à bien la mise en œuvre de son projet depuis septembre 2021. « Avoir intégré ce site technopolitain m’apporte une véritable ouverture d’esprit sur la manière globale de concevoir mon projet, ce qui est très précieux quand on part d’une feuille blanche et que tout est à construire », confie-t-il, faisant référence à l’ensemble des formations et des intervenants mis à disposition des jeunes pousses incubées par la Communauté Pays Basque. Cet accompagnement personnalisé lui a permis de faire évoluer son projet initial de manière significative.
« Le risque quand l’on est entrepreneur, c’est de s’isoler, de manquer de recul. Ici, on a l’occasion de se rencontrer entre entrepreneurs pour échanger et « chahuter » nos projets afin de récolter les remarques et conseils de chacun », explique-t-il, au sujet du bootcamp organisé pour la première fois cette année et réunissant l’ensemble des entreprises incubées.
Depuis le dépot à l’INPI en avril dernier, l’équipe travaille d’arrache-pied pour que ce projet soit opérationnel aux abords des plages à l’été 2023.