The Virtual Therapia project joins the Technopole Pays Basque ecosystem
Using 360° videos played via a virtual reality headset, Virtual Therapia offers calming and healing immersion therapy to older people. After the first conclusive tests carried out in care homes, the team now intends to produce films and market its offer.
The year 2016 saw the beginning of the democratization of virtual reality with the arrival of headsets at affordable prices. These headsets had a screen covering the whole of the user’s field of vision and software that adapted the image according to the position of their head and their viewing angle. This equipment offered a strong feeling of 360° immersion, further enhanced by earphones. Although these headsets are mainly used by fans of video games with 3D images, educational, industrial, scientific and even paramedical uses are all under development with images created in 3D or real images filmed in 360°.
“Virtual reality has therapeutic and calming qualities which help reconnect certain people to reality. We have made a 15-minute film to help treat stress and anxiety in older people and three others are in production. These are 360° images, supported by a voiceover,” describes Pierre Lapeyrade, a specialist in the production of these type of images. “The films are therapeutic metaphors, indirect suggestions. The people are captivated but not hypnotised. The first tests in care homes were combined with physiological measurements which showed a calming effect on the elderly people.”
Using the expertise of Corine Biglione, a psycho-practitioner specialising in therapeutic hypnosis, Pierre Lapeyrade joined forces with Nanda Fernandez, a film and documentary maker, to launch the Virtual Therapia Company. At the beginning of May, the project joined the ecosystem of Technopole Pays Basque, at the Arkinova business generator in Anglet. “The aim is to expand the team, make the most of the networks, use the premises to receive our clients and partners and, of course, be supported in creating the business. Our economic model is to sell subscriptions to establishments such as care homes for the elderly,” explains Pierre Lapeyrade.
L’année 2016 marque le début de la démocratisation de la réalité virtuelle avec l’arrivée de casques aux tarifs abordables. Ces casques comprennent un écran englobant tout le champ de vision de l’utilisateur et un logiciel adaptant l’image en fonction de la position de sa tête et de son angle de vue. Amplifié par des écouteurs, cet équipement offre une sensation profonde d’immersion à 360°. Si ces casques sont principalement utilisés par des fans de jeux vidéo avec des images créées en 3D, des usages éducatifs, industriels, scientifiques et même paramédicaux sont en plein développement avec des images créées en 3D ou des images réelles filmées en 360°.
« La réalité virtuelle possède des vertus thérapeutiques et apaisantes qui permettent de reconnecter certaines personnes à la réalité. Nous avons produit un film de 15 minutes pour traiter le stress et l’anxiété des personnes âgées et trois autres sont en production. Ce sont des images de nature à 360° avec une voix d’accompagnement », décrit Pierre Lapeyrade, spécialiste de la réalisation de ce type d’images. « Les films sont des métaphores thérapeutiques, des suggestions indirectes. Les personnes sont captivées mais pas en hypnose. Les premiers tests en EHPAD ont été couplés à des mesures physiologiques attestant d’un effet apaisant sur les personnes âgées ».
S’appuyant sur le savoir-faire de Corine Biglione, psycho-praticienne spécialisée en hypnose thérapeutique, Pierre Lapeyrade s’est associé à Nanda Fernandez, réalisateur de films et de documentaires pour lancer la société Virtual Therapia. Début mai, le projet a intégré l’écosystème de la Technopole Pays Basque, au sein du générateur d’activités Arkinova à Anglet. « L’objectif est d’étoffer l’équipe, de bénéficier des réseaux, de disposer de locaux pour recevoir nos clients et partenaires et bien sûr d’être accompagnés dans la création de l’entreprise. Notre modèle économique est la vente d’abonnements aux établissements comme des EHPAD » détaille Pierre Lapeyrade.